۱- خشونت، محصول آموزش و امری یادگرفتنی و یاددانی است.
۲- خشونت، محصول سرخوردگی، تراکم ناکامی و جهش توقعات است.
۳- خشونت، یک اقدام عقلانی، حسابشده و تکنیکی برای کسب هدف است (صنعت خشونت) .
۴- خشونت، محصول نوعی اختلال روانی و جنون لحظهای است (مورد آیشمن) .
۵- خشونت، نوعی انتقام کینتوزانه در هنگامه ضعف رقیبی است که تاکنون مسلط و هژمون بوده است.
۶- خشونت، واپسین اقدام ممکن و پاسخ نهایی بعد از آزمودن انواع راههای مسالمتامیز است.
۷- خشونت، محصول ذات یکسانساز و ایدئولوژیک مدرنیته است.
۸- خشونت، اقدامی رهاییبخش و راهی برای رسیدن به خیری والاست.
۹- خشونت، محصول ذوق سلطهجویانه یا تصاحبطلبانه است (مانند خشونت مندرج در عشق) .
۱۰- خشونت، محصول طردشدگی (exclusion) و بسته بودن دریچه جذب است.
نصری بعد از تشریح ریشههای فکری خشونت، به روایت انواع متعارف خشونت در جهانزیست فعلی، پرداخت و از هشت نوع خشونت نام برد.
۱- خشونت معرفتی مانند خاموشسازی دیگری در نتیجه چیرگی (مانند استعمار به روایت گایاتری اسپیواک)
۲- خشونت ساختاری که موجب تعویق، توقف و تحریف ترجیحات فرد میشود (روایت گالتونگ)
۳- خشونت عریان و آشکار (مانند خونریزی در جنگ یا خیابان)
۴- خشونت کلامی (مانند تحقیر زبانی یکی از سوی دیگری)
۵- خشونت گفتمانی (از قبیل طرد، فرسایش و فراموشی یک سبک فکری از سوی دیگری)
۶- خشونت انقلابی (یا خشونت والای کانتی)
۷- خشونت قانونی (مانند کار پلیس یا ضابطین انتظامی)
۸- خشونت غریزی (از قبیل حس و فطرت دفاع از زندگی در مقابل غریزه مرگ طبق روایت فروید)
در ادامه بحث، قدیر نصری، خشونت را از حیث شناختی به شش نوع تقسیم کرد:
۱- قصد و نیت اعمالکننده خشونت (تربیت، تنبیه، انتقام و...)
۲- خشونت عقیدتی یا رسالتی در مقابل خشونت استراتژیک یا مقطعی
۳- خشونت مستقیم، پنهان و پیچیده (به تناسب سه چهره قدرت)
۴- واکنشی بودن خشونت یا تعمدی بودن آن (آغازگری - واکنش)
۵- خشونت لذتبخش (مانند تماشای سیرک) در مقابل خشونت دردناک (مانند سوزاندن افراد)
۶- خشونت ذاتی / خشونت عارضی
موضاعات دینی مذهبی...
ما را در سایت موضاعات دینی مذهبی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 2velayatirani3 بازدید : 448 تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1396 ساعت: 2:42